JOm renungkan....

Sabda Nabi s.a.w: Sya`ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan umatku. Sya`ban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani rohani).(Al-Hadis).

Thursday, June 2, 2011

Bersyukur

{وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ }إبراهيم7

7. Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih."

wahai sahabat2 ku yang aku kasihi,kepada mu dan kepada diri ku aku mengingatkan bahawa nikmat Allah swt tu amat lah luas dan banyak.

Bersukur lah dengan nikmat2 yang telah di kurniakan,jadilah manusia yang menghargai di atas nikmat2 tersebut...

Antara nikmat2 bayank wahai sahabat,kekasihku,anak murid..Allah swt telah menganugerahkan mata untuk melihat,telinga untuk mendengar, mulut bagi pertuturan.. Sekiranya salah satu sakit maka nikmat2 tersebut sudah kita kurang miliki,bersyukurlah ape yang da..

Dr Zaki pensyarah UM pernah berkata: "janganlah kamu selalu melihat keatas kerna kamu tidak akan berpuas ati dengan ape yang ada" .. kata2 ini amat lah saya terasa kerna apa yang diucapkan benar.. Manusia selalu tidak bersyukur dengan nikmat2 kesenangan antaranya hati yang tenang, keluarga yang bahagia, dan lain2 lagi..Walaupun kita memiliki hati yang tenang,keluaga yang kaya,dan lain2..namun kita sebagai manusia atau hamba pasti di uji dengan pelbagai ujian supaya kita lebih bertaqwa kepada Allah swt..Maka bersyukur lah dengan nikmat2 yang diberi..

jangan lah kita mengingkari atau menderhakai Allah swt, setelah apa yang telah dikurniakan kepada kita..

No comments: